Tanzih dan Tasybih
Tanzih Adalah kemutlakan nya yang tidak terhad dan tidak terbatas, dalam segi ini Dia tidak dapat difikirkan dan tidak dapat untuk diperkatakan. Dalam keadaan ini juga Dia adalah dalam bentuk Wujud Yang Mutlak, dan ada dalam pengetahuan tetapi tidak dalam manifestasi.
Tasybih Adalah Dia zahir [manifest] dalam had dan batasan. Had dan batasan ini juga disebut dengan nama takyun, atau berada dalam keadaan manifestasi zahirnya. Oleh yang demikian, Dia berada dalam tasybih di dalamtanzihnya dan di dalam tazihnya di dalam tasybihnya. Dan Dia sama ada berada dalam tasybih atau tanzihnya, adalah tidak satu pun yang menyerupainya. [ Laisa kamislihi syaiun ] .
Respons
1.Jelasnya purnama itulah yang memberi bekas, bukan bayangannya. Paradoksnya pula bayangan itu pula yang akan dihisab. Af’al Nya dan syuhud insan. –bayangan harus kembali kepada yang ampunya bayangan, dengan demikian tiada lagi bayangan, dan tiada lagi yang dihisab. selagi bayangan mengaku ada wujudnya dan selagi itulah ia akan dihisab. oleh itu masing-masing diri mempunyai pilihan. selagi bayangan mengaku ada wujudnya dan selagi itulah ia akan dihisab” -Inilah yg saya maksudkan : Dosa syirik tidak diampun. “oleh itu masing-masing diri mempunyai pilihan” Pilihan inilah yg dihisab, bukan af’al bayangan itu kerna insan itu hanyalah sebuah kesedaran [ruh] yg bersemadi didalam jasad, yang juga menunggu masa untuk dikeluarkan. Sekalian af’al adalah tunggal. Tetapi sang ammarah menafikan hakikat ini karna wujudnya sendiri adalah syirik. Wallahu a’lam.
–yang memezakan hamba dengan Nya adalah nafsu,, selagi ada nafsu,, hamba belum setara dengan Nya. itulah Rasullulah bersabda: matikan dirimu sebelum kamu mati.–Benar, nafsu ku amat tercela.Wa maa ubarri -u nafsi.2.Memang betul, hakikat allohitu adalah wujud nya, dan wujud nya itu adalah zat nya. zat yang tidak memiliki bentuk, rupa dan had. yang tidak ada awal dan akhir. tapi dimana, di alam ahdiah. laa, ta’yin. tiada tapi nyata. di alamlahut, dimana alam ketuhanan, yang ada hanya zat tuhan se mata-mata.
tetapi di alam itu, dia tidak bisa nyata kan sempurna, kerna tidak adanya sifatnya, asmanya dan af’al nya. untuk sempurna diri nya, di nyatakan tuhan (alloh). di mana, ada zat, sifat, asma dan af’al nya. di mana di satu mrtabat, zat itu telah sempurna. di mana wujud itu, ada sifat, ada asma dan af’al nya. itu lah alloh ta’ala. dalam perjalanan saya dalam menuntut ilmu, di dalam hati saya, selalu ada pertanyaan siapa alloh ta’ala sebenarny. dan hal itu akan berakhr kalausudah ada jawab nya. memang jawab nya ita tidak bisa untuk di lisan kan. kerna dia laisa. apabila di lisan kan. bisa menjadi zat. bisa menjadi,sifat. bisa’ menjadi asma dan bisa menjadi af’al. dan alloh taala itu. bukan zat. bukan juga sifat, dan juga bukan asma, dan juga bukan af,al. dan yang dinyatakan alloh taala itu, ada (zat,sifat,asma,af’al). Dan yang dapat menyatakan nya hanyalah diri batin. kerna zahiru robbi itu batini abdi.. memang untuk itu diri nya ini memang kita tidak dapat mengenal atau pun di perkenal kan. kalau yang punya dri ingin mengenal kan diri nya.Allah dalam tanzihnya (dzat) tidak dapat difikirkan dan tidak dapat dibayangkan, walaupun oleh nabi yang terdekat atau para wali.
kerana hanya allah yang mengenal Allah,tetapi apabila Dia berkenan memperkenalkan diriNya kepada diri-Nya, maka ketika itu barulah Dia kenal Dirinya..{Yu’til hikmati may’yashau} alloh akan memberikan hikmat kepada siapa yang dikehendaki. al baqarah 269. {wa allamnahu min ladunna ilma} dan kami (tuhan) ajarkan ilmu dari pada ku (tuhan). al kahfi 65.
jadi seorang fakir dapat mengenal atas kehendak dan redhanya juga.. Dan seorang apabila pada hakikatnya masih ada yang di percaya/imani dan ditakuti atau masih ada yang disaksikan atau menyaksikan. itu belum masih tergolong, masih ada syrik khafi jul khafi.
madlul nya, tentang kalimah{auzu bilahi minas syaitoni rojim}.aku berlindung kepada alloh dari godaan setan yang terkutuk. gimana maksud berlindung…disaat suhidul wahdah fil wahdah.pandang yang satu kepada yang satu.Auzu bilahi minas syaitoni rojim,,
adalah satu doa, agar seseorang itu berlindung daripada gangguan syaitan,,
dan bagi ana,, ia bergantung kepada tahap keimanan seseorang,, jikalau ia masih percaya bahawa syeitan masih mengganggu nya,, maka berdoalah ia agar ia dilindungi allah daripada gangguan syeitan. makam [suhidul wahdah fil wahdah ]. pandang yang satu kepada yang satu, ini adalah makam keesaan, dalam makam ini tiada dualiti hanya uniti,, tiada gyair [tiada yang lain hanya allah],, jadi daripada apakah dia harus berlindung ??Mula hamba dijalankan atas syariat, kemudian tariqat, kemudian dijalankan lagi kepada hakikat, kemudian dikembalikan kepada syariat semula. Maka sempurna perjalanan yg dijalankan keatas hamba. Namun ujian hawa nafsu berlangsung terus – jihadul akbar sepanjang hayat. Ini faham saya hasil dari perjalanan yang telah ditentukan. Ramai yang saya lihat didudukkan pada hakikat untuk tempoh yang lama, belum lagi mahu dikembalikan kepada syariat. Ada yang berpuluhan tahun lamanya. Masya Allah.
Sekalian iktiqad dituju hanya kepada Allah. Maka sekalian af’al adalah taqdirnya. Inilah maksud saya yg asal. Sekalian tindak-tanduk syariat adalah didalam takdir Allah Taala jua, samada taat ataupun lalai. Semuanya dipandang sebagai af’al Allah Taala. Insan hanya mampu syuhud terhadap hakikat dirinya. Dalilnya banyak terpapar didepan mata jika Allah ingin memberi faham. Berbeza dengan pandangan awam yang melihat ada kudrat dan iradat pada hamba.
Semua ini tertakluk kpd takdir Allah Taala dan semua kurnianya adalah rahmat, tiada azab, biarpun kelihatan tidak baik pd zahirnya. Syaitanadalah bekas yg melaksanakantaqdir Allah Taala. Begitu jua insan dan sekalian makhluk lain.
Perbezaannya hanya satu: Bagi insan yg dikurniakan ihsan, dia melihat Allah pd segalanya, dimana makhluk fana binasa. Bagi yg ditaqdirkan Allah sebaliknya pula, tiada dapat mereka melihat Allah, tetapi mereka melihat dan beriktiqad makhluk yg berbuat, samada baik ataupun buruk. seharusnya salik tidak duduk berlama-lama dalam makam fana,, makam ini masih belum sempurna, teruskanlah perjalanan menuju makam baqa pula,, kerana inilah makam keselamatan,, makam para nabi dan wali.
Benar tergantung tingkat iman masing-amsing. tapi kalau udah esa, jadi tidak ada lagi yang perlu harus berlindung. tapi terkadang kita mengucap, kalimah itu’. kan harus ada kedudukan yang jelas kemana madlul nya. ada juga orang yang enggan mengucap itu, kerna alasan sudah esa.
menurut saya. begini..analogi nya. umpama uang dan dompet. uang berlindung masuk ke dalam dompet. uang tidak kelihatan, hanya dompet yang kelihatan, tapi uang tadi tidak hilang. ujud hamba masuk ke dalam wujud Alloh. jadi hanya wujud Alloh yang ada.. Jadi kalimah itu masuk kalamullah, penyerahan total hamba masuk ke wujud Alloh. tapi sekarang kalau sudah esa setan/iblis tidak ad lagi kan..? tetapi hilang lenyap nya setan/iblis masuk ke wujud apa..?
memang terdapat salik yang tidak mahu mengucap atau bersolat dengan alasan telah esa,, tapi ini adalah perbuatan yang merugikan diri, selagi lama mereka berada di sini selagi itulah mereka akan diuji Allah, dan kedudukan mereka amat berbahaya,, seperti yang pernah berlaku kepada salik-salik di zaman yang terdahulu,, sebaliknya salik harus pula menuju makam keselamatan iaitu makam baqa. berhati-hatilah dengan hulul [dua wujud menjadi satu], contohnya [ujud hamba masuk ke dalam wujud Alloh],, Rasullulah tidak mengajarkan konsep ini, yang beliau bawa adalah [matikan (fanakan) dirimu sebelum kamu mati],, ini bersesuaian dengan firmanNya: tiap-tiap sesuatu akan binasa (fana) kecuali wajahNya,, dan lagi firmanNya: kemana saja kamu memandang di situlah wajah allah. jadi dalam islam tiada dua wujud,, yang ada hanya wujud Allah. berkaitan kewujud mana masuknya setan/iblis..?
cuba fikirkan analogi ini: setan dan tuhan itu umpama ombak dan laut semasa laut tenang kemanakah masuknya ombak..? dan semasa laut bergelora apakah yang timbul (ada)
Zikir agung…tetapi menjadi celaka jika diucapkan didalam keadaan syirik:
Lailaha illahu wahdahu la syarikalahu, lahul mulku, walahul hamdu, yuhyi wa yumit, Wahuwa ‘ala kulli syai’in qodir. Tiada tuhan/zat/wujud melainkan Allah. Wujudnya tunggal dan meliputi. Tiada sekutu bagi-Nya dalam apa perkara pun. Bagi-Nya segala kekuasaan dan pujian. Dia yang menghidupkan dan mematikan. Kerna Dia berkuasa melakukan apa saja. Kerna itu, bukan engkau yang melontar, malah Allah yang melontar. Bukan engkau yang membunuh, malah Allah yg membunuh. Dan kerna itu jua, tiadalah kamu berkehendak melainkan Allah yg berkehendak. Dan hakikat ini mendasari syariat sebagai melengkapkan kenyataan Diri-Nya. Kerna itu jua, kita harus bersabar dan ridho akan taqdir-Nya
yg menyaksikan siapa dan disaksikan siapa ? DIA siapa ? antara ROH dengan siapa ? takkan hidup jasad tanpa nyawa! takkan bergerak jasad tanpa ALLAH
Siapa DIA?…DIA itu, dia yang maujud zat, sifat, asma dan af’al. yang menyaksikan roh dan jasad. yang merupakan sifat dan af’al nya jua. yang tidak laen dari zat nya juga. dan yang disaksi kan adalah diri yang maujud. jadi kalau yang menyaksi kan merupakan sifat dan af,al nya jua, dan yang di saksi kan adalah dirinya juga. maka jadi lah. DIA yang menyaksikan dan DIA Juga di saksikan. ini terdapat pada insan yang mukmin. karena hakikat nya. jasad/tubuh dan ruh mukmin itu, dari pada nur muhammad (sifat tuhan). dan semua tingkah laku/perbuatan pada mukmin merupakan af’allulah.
perjalanan mengenal diri ini adalah umpama perjalan sang es untuk menjadi air. kerana sungguhpun pada hakikatnya es adalah daripada air, tetapi secara fizikalnya es bukanlah air, kerana sifat fiziknya berbeza, walaupun sifat kimianya sama. es tahu dia berasal dari air, dan oleh itu ia boleh kembali menjadi air, ini adalah bagi es yang tahu caranya, kerana untuk menjadi air, ais perlu menjalani suatu proses yang dapat meleburkannya untuk menjadi air,
tapi bagi kebanyakan es, dia mengaku telah menjadi air, tanpa menjalani proses yang dikehendaki, maka jadi dia air hanya dalam anggapannya sendiri sahaja, dirinya masih es tetapi dia mengganggap dirinya telah menjadi air,
es yang sebegini, jadilah ia seumpama Firaun [moden] yang mengaku dirinya tuhan, dengan perkataan lain Firaun bertuhankan dirinya sendiri.
begitulah ibaratnya seorang salik yang ingin kembali kepada Penciptannya, ia perlu melalui suatu proses, dan proses ini sudah diketahui oleh yang telah mengenal Allah dan guru musyid. oleh itu carilah guru mursyid, yang mana dia sendiri telah sampai kepada Penciptanya bukan guru yang mengaku talah sampai, tetapi sebenarnya dia adalah Firaun moden. selagi salik belum menjalani proses yang dikehendaki itu, selagi itulah dia bertuhankan diri sendiri. kerana hamba tetap hamba, dan tuhan tetap tuhan,
tidak hamba menjadi tuhan dan tidak tuhan menjadi hamba.Jangan bertanya tentang“DIA”,..kerana “DIA” tidak bisa di perkenalkan dgn selain “DIA”, hanya “DIA” yg kenal “DIA”, untuk “DIA”, bagi “DIA”,pada “DIA”,….!!‘nak masuk kedalam masjid, tinggalkan kasut,…’nak masuk ke bilik mandi, tinggalkan baju.” kalau maseh timbul pertanya’an ; siapa “DIA”,..?!,
berarti itu masih dia, belum “DIA”. kalau masih juga timbul syak wasangka harus melalui proses ritual tertentu,…’masih juga dia belum “DIA”.,…”TUHAN” ku bukan “TUHAN”mu,..’,”TUHAN”mu bukan “TUHAN”ku, Baharu bagimu, tidak untuk ku,…,Baharu bagiku tidak untuk mu…. nak masuk ke dalam masjid, tinggalkan kasut,…’nak masuk ke bilik mandi, tinggalkan baju.”jadi…nak kembali kepada Allah tanggalkan …[dan ini tidak tidak dapat diberi tahu kerana HANYA DIA YANG KENAL DIA. jadi prosesnya amat mudah bagi yang tahu, tapi bagi yang tak tahu tetap tak tahu.memang sekarang banyak es yang mengaku air. tanpa melewati peroses terdahulu. seorang salik yang benar-benar sampai kepada tuhannya. harus melewati terdahulu perjalanan, berupa jalan nur, jalan tauhidul sifat, jalan asma dan perjalanan martabat tujuh.dan di dalam jalan itu terdapat beberapa maqom; fana, fana ul fana, baqo dan baqo ul baqo. dan ini sebaiknya. ada pembimbing guru yang mursid. di dalam perjalanan, yang menentukan salik tergantung riyadahnya. mujahadah dan murakobahnya. kalau memangsalik benar-benar mengamalkan, benar-benar bertauhid. insya Allah zat wajibul wujud. akan memperkenalkan dirinya, dan membuka semua rahasianya. yang di mana, dirinya itu, dan dia TUHAN; bukan zat. bukan pula sifat, bukan pula asma, dan bukan pula af’al. dia tetap laisya, tidak ada seumpamanya dengan yang ada di alam in. dirinya sama dengan dirinya yang dulu dan sekarang, tidak ada satu pun menyertai, hanya dia saja yang adanya (esa). dan di antara banyaknya salik sedikit sekali yang dikehendakinya benar-benar sampai mengenal kepadanya. dan yang kebayakan salik cuma dikehendakinya, hanya kenal akan sifat dan afaalnya. dan itu pun sudah termasuk mengenal kepadanya. dan ada, pula yang hampir kepada maripatullah.dan ada pula yang dikehendakinya. yang di mana kenal zat, sifat, asma dan af’al. tapi mereka tak dapat mengesakan. oleh kerna, zat, sifat asma dan af’al masih berpasal-pasal ada kedudukan dan martabatnya, masing-masing. walaupun mereka tahu hakikatnya, tidak bercerai antara zat sifat asma af’al. tapi mereka tidak dapat menyatakan sebenarnya, di zauk batin mereka, dan kalau pun dinyatakan masih ada perinciannya, belum bulat esa masih jamak. dan dalam untk di tahap ini salik dah sngat beruntung, itu pun sudah termasuk, dah sempurna maripatnya kepada tuhannya.Penanggalan diri [fana] berlaku pada La haula wala quwwata illa billah [AKU yang menghidupkan kamu, kemudian AKU kurniakan rezeki, kemudian AKU matikankamu dan kemudian AKU bangkitkan kamu semula. Dan AKU yang memberi petunjuk dan AKU jua yang menyesatkan (bila tak dapat petunjuk, maka sesatlah) .
1.Ia adalah proses evolusi jiwa [tazkiyyah]: ammarah -> lawwamah -> mutmainnah.
2. Penyaksian [syuhud] berlaku pada La ilaha illa Allah [Allah cahaya langit dan bumi]
3. Ibadah berlaku pada Lailahaillallah muhammadur rosulullah [rahmat sekalian alam]
Dalil-dalinya banyak didalam AlQuran dan AlHadith. Bacalah dengan Nama Tuhanmu yang menciptakan kamu dan bukan baca dengan namamu.Dialah yang awal, yang akhir, yang batin dan yang zahir. maka pada keadaan mana punDia berada, sama ada awal, akhir, batin atau zahir, maka dia adalah laisa kamislihi syaiun, tiada satu pun yang menyerupainya, dan keadaannya dahulu adalah seperti keadaannya sekarang, dan keadaannya sekarang adalah seperti keadaannya dahulu, tuhan adalah Dzat, bukan sifat, bukan asma, dan bukan afaal. Sesuai dengan firmannya: Aku ini Allah, maka sembahlah Aku, {Thaha 20:14} apabila Dia ada maka tiada satupun bersamanya, maka hanya Dia yang ada, yang lainnya binasa dan hacur lebur. atau dengan kata-kata lain, apabila salik itu berada dalam makam keesaan, maka jasad dan keakuan salik, tidak lagi terpisah dengan-Nya, bahkan kedua-duanya itu menjadi tajali-Nya. dan apabila dia bertajali maka hanya Dia yang ada. seperti kisah nabi musa yang mahu melihat Allah, gunung tursina lebur dan musa jatuh pengsan,, tetapi ironinya, setelah musa sadar dia berkata, ya Allah akulah yang pertama beriman kepadaMU,maka jelaslah musa melihat Allah setelah ketiadaan kesadarannya, kerana sebelum itu dia telah jatuh pengsan, bagi pencari Allah, kisah nabi musa di bukit tursina ini harus dikaji dengan teliti, kerana di sini ada rahsia, bagaimana salik itu dapat melihat Allah dengan terang dengan nyata dan dapat menerima tajali illahi.alhamdulillah. terima kasih tuk pa cik sekalian. mari kita kaji diri. ketika jasad adam telah dibentuk lalu KU tiupkan RUHKU ke dalamnya. yang masuk ke dalam jasad adam inikan ruh AKU bukan AKU nya. hiduplah adam tapi tak berdaya (masih tak sempurna) lalu diciptakannya DIRI BATIN adam,yang serupa tapi tak sama, sebagai pelayannya. lalu diperintahkannya para malaikat, pabila AKU telah bertajali pada diri adam maka sujudlah kalian semua. yang bertajali itu NURULLAH. bukan DIA yang sbenar-benar DIA. sempurnalah adam.di dalam perjalanan martabat tujuh. di ALAM AHADIAH; LA TAYIN/TIADA TAPI NYATA. yaitu; suatu kedudukan martabat zat tuhan tunggal semata. yang disebut ZAT-UL-BUHTI. yg merupakan AZALUL AZAL, yakni se asalnya yang asal. yakni disini belum ada lagi berbicara soal sifat, asmadan af’al. apalagi soal alam semesta ini. hanyalah zat tuhan se mata2, alam nya alam lahut, alam ketunggalan.
tapi di kedudukan martabat ini dia tidak sempurna/tidak dapat di kata TUHAN/ALLOH. sesuai dengan hadis qudsi.;KHOLAQOL ASYA LIAZLIKA WA KHOLAQTUKA LI AZLI.{ku-jadikan semesta alam karenamu (muhammad) dan ku-jadikan di kau karena-ku}.
zat tidak bisa di kata kan tuhan/Allah. karena tidak ada nya lagi sifatnya, asmanya dan af’alnya. yang dikatakan tuhan/Allah itu.,.?? (zat sifat asma af’al) jadi yang dikata kan tuhan/Allah ,tidak bisa hanya zat saja/ hanya sifat saja/hanya asma saja/hanya af’al Saja.yang sempurna di katakan tuhan/Allah ada zat ada sifat ada asma ada af’al.
tetap laisya, qadim dan muhalafah.dia sempurna dikata kan tuhan/Allah setelah martabat ahadiah, wahdah dan wahdiah. dan roh, misal, ajsam dan alam insan. ada7 martabat.dan sudah berpasal dan dia bukan zat lagi.
di antara banyak nya salik sangat sedikit sekali yang dikehendaki nya. mengetahui/benar2 mengenal tuhan/Allahsebenar nya.ahdah, wahdah dan wahdiah adalah makam dzat.
pada makam ahdah inilah yang dikatakan dzat mutlak, semata-mata dzat, ghaibul ghaib, tiada siapapun yang mengetahuinya keadaannya, walaupun nabi atau aulia terdekat. pada makam ini satupun belum ada hanya dzatmutlak, dan tuhanpun belum bernama Allah lagi. inilah yangdikatakan perbendaharaan yang tersembunyi.
dan kerana dia ingin diketahui maka ditajalinya Nur Muhamadiah ataupun nur muhammad, atau disebut juga hakikat muhammad, makam ini bernama makam wahdah, makam keesaan, dan di sini bermulanya dzat wajibal wujud (dzat Allah) dan sifat, tapi ia masih dalam ilmunya lagi. dzat dan sifat telah ada tapi belum lagi dalam perincian, masih abstrak.
kemudian ditajalikannya lagi ke suatu makam yang bernama wahdiah atau disebut juga Hakikat Insan, di sini dzat wajibal wujud, sifat dan asmak sudah ada dalam perincian tetapi belum zahir lagi, umpama sebiji benih, sudah ada dahan, batang, daun dan sebagainya, tetapi belum zahir lagi.
dan untuk menzahir kan dirinya maka ia mentajalikan dirinya seterusnya ke makam ruh, di sinilah baru tuhan bernama Allah, kemudian dia mentajalikan dirinya ke alam mithal, ijsan dan insan.
jadi Allah itu adalah dzat wajibal wujud, dan bukannya dzat mutlak.
apabila dzat wajibal wujud hadir maka sifat, asma dan afaal juga hadir, kerana ia tidak berpisah daripada dzat.
1. ZAT; (0) kosong
2. SIFAT; (.) titik; muhammad awal/ahmad
3. ASMA; (l) alif; muhammad akhir/nur muhammad
4. AF’AL; ruh.
Setelah bertajali zat hayat di 4 martabat baru lah dia sempurna di kata kan tuhan/Alloh. dan diri nya bukan zat lagi. bagi salik yang benar2 maripat kepada diri nya, ibarat 1x klik langsung ke diri nya lengkap sempurna, tanpa ada lagi kisah perjalanan/perincian, pertajalian diri nya. dia begitu nampak. oleh itu dia tidak bisa dikata kan zat lagi. tetap diri nya laisya, qadim, dan muhalafah. ibarat biji, sudah tumbuh ada dahan,ada ranting dan buah. dia tidak di katakan biji lagi, atau cuma dahan atau ranting atau buah lagi. di sni lah yang sangat di rahasiakan, barang siapa yang mengetahuinya. maka surga bagi nya. yang telah di jamin langsung oleh dirinya.
Bagi tuhan 99 asma 1 yang sangat di rahasia kan barang siapa mengetahui yang dirahasia itu, maka surga bagi nya. dan yang sangat rahasia itu bukan asma lagi, yang harus menckupi 100. sudah jelas di kata kan disitu, bagi nya 99 asma bukan nya 100.
tapi yang sangat di rahasia kan itu adalah diri nya sebenarnya. kalau itu asma, pikir apakah bisa menjamin..? jadi yang bisa menjamin tentulah diri nya pula.
jadi yang dikatakan yang sangat rahasia itu adalah diri nya sebenar nya. memang benar juga, insan itu rahasia ku, dan aku pun rahasia nya. insan itu rahasia, dan rahasia itu sifat ku, dan sifat ku tidak lain dari pada zat ku.
memang diri nya menyebut rahasia nya, tapi rahasia itu puntelah di jawab nya. dan itu pun merupakan adalah rahasia tetapi ada 1 rahasia yang sangat di rahasia kan, yaitu rahasia siapa tuhan yg bernama Alloh itu. dan nama Alloh itu adalah ismun kabir/nama kebesaran bagi nya.
maka nya ada ayat awalludin maripatullah!disuruh mengenal Alloh. dan tentu lah dapat di kenal. mengenal dengan, araptu robby birabby,aku kenal tuhan dengan pengenalan tuhan. dan dalam masalah ini, insan tidak bisa meraih atau pun menolak. apa yang sudah menjadi kehendak takdir, kudrat dan iradat nya.
Biji benih yang telah tumbuh, membesar menjadi “pokok”,
setelah benih menjadi pokok, maka ia tidak lagi dipanggil/(bernama) benih tetapi pokok. jikalau diperhatikan di sekitaran dan juga di semesta alam ini, tiada satu pokok pun yang serupa dengan pokok yang lain, maka nyata pokok ini, laisa kamislihi syaium, tiada satu pun yang menyerupainya, di samping itu ia qadim, baqa, qiamuhu binafsihi, dan mukhalafatul lil hawadith.
pokok ini kelihatan dengan terang dan nyata,, Allaaaah hu akbar…
dengan satu tarikan nafas yang gelap bertukar menjadi terang.
70,000 hijab lebur.. dan tiada lagi hijab, termasuk hijab yangterbesar iaitu diri sendiri.maka tiada ada lagi persoalan dan jawapan.. tapi keyakinan.
Tiada pandanganku, kenyataan atau pun terselindung, hidup dan mati pun tak memeliki…..jadi tiada lagi yang perlu dipasrahkan, kerna itu ujud dari pada sifatnya. tidak ada dua diri, hanya dirinya yang maujud. dan kalamulloh (tiada hurup tiada suara) memang nampak bukan hanya pada diri insan. tapi seluruh alam semesta ini. alam kabir dan alam sagir. lalu bagaimana untuk membacanya. iqro ya muhammad….!!untuk insan yang kenal akan dirinya, dan kenal akan tuhannya. pastilah bisa iqro…kalau tidak bisa…maka perlu tuntutlah ilmu dari ayunan sampai liang lahat.
jangan pernah berhenti. yang menuntut ilmu itu bukannya kuasa atau kehendak kita. tiada bergerak satu jarah pun melainkan degan izin alloh. tiada bergerak hati insan untuk berkehendak melainkan dari pada kudrat dan iradatnya juga. tapi sekarang beda kedudukan, pada pandangan ilmu. menjadi syariatullah, tarekatullah, hakikatullah dan maripatullah.
,Si salik yang telah mengenal Tuhannya, hilang musnah jasadnya, kelu lidahnya, habis sudah perbendahara’an kata-katanya, terpana takjub terpesona,sadarlah dia, bahawa tiada dia, yang ada hanya DIA yang kenal pada DIA ,yaa,….DIA juga, tiada lain selain DIA, yang menyaksikan DIA yang disaksikan DIA,… cukuplah sudah kaji diri. DIRI’ adam itulah yang datang dari ALLAH, awal adam itu ketiadaan, akhir adam itu dikekalkan, zahir adam itu menunjukan batin adam yang dirahasikan. selama-lamanya ardhy tak pernah ada, hanya perlambang dari DIA, kenal DIRI kenal TUHANnya tiada mungkin syirikkan DIA, tahu DIRI kenal hambaNYA, tiada mungkin mengaku DIA. orang nelayan pergi ke laut pukat dibawa menangkap ikan kalaulah datang malaikat maut ilmu apa kita gunakan..?
Memang jikalau di perhatikan, di sekitaran dan semesta alam ini, begitu nyata pokok, Allohu akbar, tidak hanya tersurat di kitab dan lisan, tapi nyata me ujud, semesta alam menjadi kitabul maujud/kitab yang nyata. tetapi di sini ada qadim, dan muhaddas. qadim, yaitu, seasal-asalnya yang asal, yang tak berpermulaan, dan akhiran tiada berkesudahan. yang merupakan dirinya sebenarnya.dan muhaddas itu, yaitu yang baru diadakan/dijadikan. ada permulaan, tentu ada akhiran, dan berkesudahan. yang merupakan wujud dari pada sifat, asma dan afaalnya. dan sifat, asma dan afaal itu, bukan dirinya sebenarnya, tapi tiada lain itu semua dari pada diri nya. lalu kalau itu tidak bisa dikatakan dirinya, tapi bukan lain dari pada dirinya. lalu yang mana, dapat dikatakan/dinyatakan dirinya yang sebenarnya. kalau dirinya dinyatakan dalam berpasal, atau dengan perincian tajali-tajalinya dirinya. itu masih di tahap hakikat, masih adanya hakikat. belum ke tahap maripatullah. kalau dalam tahap, sudah mencapai maripatullah sebenarnya. dan di bathin mukmin yang sudah maripatullah. begitu nyata dirinya, dan rahasia siapa tuhan/Alloh taala sebenar. dan rahasia itu bukan lagi rahasia baginya. tidak ada lagi perincian atau pun hakikat. begitu nyata dirinya. tiada terhijab/terhijad.
pahon jelatang di tepi laut gugur bunganya dimakan ikan kalaulah datang malaikat maut ilmu tauhid kita gunakan sesuai dengan firman allah
(yaumala yan pa’u malun wala banun) pada hari itu siapapun tidak bisa menolong kamu, anak bini, kaum kerabat, harta karun (illa man atallaha biqolbin salim) kecuali dia datang menghadap allah dengan hati yang suci jernih.
Segala puji bagi ALLAH…
terima kasih atas susunan kata yang telah terbaca dan mohon ke ikhlasan untuk kami mengutipnya.. semoga rahasia terjaga pada yang amanah.. aamiin..
SUBHANALLAH. Mohon izin untuk membaca semua tulisan yang ada di blog spot ini. SEMOGA KITA SELALU BERADA DI JALAN YANG ALLAH RIDHO’I. AAMIIN