Makna adam


Meterai Kebijaksanaan Ilahi di dalam Firman Adam

Apabila Allah,  kemuliaan kepada-Nya! – Menghendaki bahawa sumber Nama-nama-Nya yang baik (Asmaul Husna = fakir) – yang di luar penghitungan – dilihat (atau anda sama-sama boleh mengatakan bahawa Dia kehendaki sumber-Nya dapat dilihat), Dia berkehendak bahawa mereka dapat dilihat dalam satu kehidupan yang mengandungi seluruh perkara (1) dikurniakan dengan kewujudan, dan melalui rahsia-Nya (Sirr = Rahsia) dimanifestasikan kepada-Nya. Bagaimana sesuatu melihat dirinya melalui itu sendiri tidak sama seperti bagaimana ia melihat dirinya dalam sesuatu yang lain yang bertindak sebagai cermin . Jadi Dia menjelma diriNya untuk diriNya dalam bentuk yang disediakan oleh tempat di mana Dia dilihat. Dia tidak akan muncul itu tanpa kewujudan tempat ini dan manifestasi (tajalli) kepada-Nya di dalamnya.Allah mengeluarkan keseluruhan alam semesta kepada kewujudan melalui kewujudan bentuk corak tanpa semangat (Ruh), seperti cermin kasar. Sebahagian daripada perintah ilahi bahawa Dia tidak corak tempat tanpa menerima roh yang suci, yang digambarkan sebagai yang “ditiup” (2) ke dalamnya. Ini adalah apa-apa yang selain daripada hasil kecenderungan bentuk yang dibentuk untuk menerima tajalli limpahan kekal yang tidak pernah terhenti dan yang tidak akan berhenti.

Kemudian kita mesti bercakap tentang bekas (Qabil). Bekas tersebut datang daripada apa-apa selain limpahan paling tulen. Jadi yang mentadbirkan segala urusan telah bermula daripada-Nya, dan akhir adalah kepada-Nya, dan “seluruh urusan akan dikembalikan kepada-Nya” (11:123) kerana ia bermula daripada-Nya. Oleh itu, arahan menentukan bagi mereka menggilap cermin alam semesta. Adam menggilap cermin itu dan semangat itu.

Malaikat beberapa fakulti bentuk yang bentuk alam semesta, yang Sufi menetapkan dalam perbendaharaan kata teknikal mereka sebagai Manusia Agung (al-Insan al-Kabir), bagi malaikat sebagai rohani (rûhânî ) dan fakulti deria kepada organisma manusia. Setiap fakulti ini adalah bertudung dengan sendirinya, dan melihat tiada yang lebih tinggi kepada intipati sendiri, kerana terdapat sesuatu di dalamnya yang menganggap dirinya sebagai layak berpangkat tinggi  tinggi di sisi Allah. Ia adalah seperti ini kerana ia mempunyai aspek ilahi (jam’îya). Di dalamnya adalah sesuatu yang berasal dari sisi Tuhan dan sesuatu yang berasal dari sebelah keyataan.

Organisma ini membawa sifat-sifat ini sebagaimana yang ditentukan oleh sifat menyeluruh yang merangkumi bekas alam semesta dari yang paling dimuliakan untuk . Walau bagaimanapun, akal tidak dapat menyedarinya hakikat ini dengan cara penyiasatan yang logik bagi jenis persepsi ini hanya wujud melalui pelancaran ilahi yang mengiktiraf asas bentuk alam semesta yang menerima roh.

Makhluk ini dipanggil manusia (Insan) dan Khalifah. Untuk kemanusiaan, ia datang dari kesejagatan organisma dan keupayaan untuk memeluk semua keyataan.Beliau dalam berhubung dengan Allah sebagai murid, (3) sebagai alat penglihatan, mata. Ini adalah mengapa dia dipanggil “Insan”. Olehnya bahawa Allah memegang makhlukNya dan mempunyai belas kasihan kepada mereka. Jadi dia adalah seorang manusia, kedua-duanya dalam masa [dalam tubuhnya] dan sebelum masa [semangat], organisma kekal dan selepas masa. Beliau adalah perkataan yang membezakan dan menyatukan.

Alam semesta ini telah diselesaikan oleh kewujudannya. Dia adalah untuk alam semesta wajah meterai itu adalah meterai yang tempat meterai itu dan dengan itu tanda yang Raja meletakkan meterai pada khazanah itu.

Allah telah menamakan dia Khalifah atas sebab-sebab ini, sejak pengawal manusia ciptaan-Nya sebagai harta dijaga dengan meterai(ikatan) itu. Selagi meterai Raja pada harta, tiada siapa yang berani untuk membuka tanpa kebenaran. Dia menjadikan dia Khalifah berkenaan memelihara alam semesta, dan ia terus berhati-hati selagi manusia sempurna di dalamnya. Adakah anda tidak melihat itu, bahawa apabila dia hilang dan dikeluarkan dari perbendaharaan dunia ini, apa-apa yang Allah yang disimpan di dalamnya akan kekal? Segala sesuatu yang di dalamnya akan meninggalkan, dan semua bahagian-bahagian yang akan menjadi keliru, dan semua akan dipindahkan ke Alam Kemudian.

Kemudian Manusia akan meterai pada perbendaharaan Dunia Seterusnya untuk masa tidak berkesudahan dan selepas masa. Semua Nama-nama Ilahi yang terkandung dalam dalam bentuk ilahi (4) muncul di dalam hidupan ini manusia. Oleh itu, ia mempunyai pangkat yang mengandungi dan menyepadukan kewujudan ini. Ia adalah oleh ini bahawa Allah telah menubuhkan bukti terhadap malaikat, (5) ingat bahawa! Allah memberi pengajaran kepada anda melalui orang lain. Lihatlah di mana yang berasal dan di mana ia berakhir. Para malaikat tidak menyedari apa yang tersirat oleh hidupan daripada Khalifah, dan mereka pula tidak menyedari kehadiran Kebenaran menuntut sebagai ‘ibâda (6) (ibadat).

Masing-masing hanya tahu dari Allah apa dasarnya beliau memberi kepadanya.Para malaikat tidak mempunyai kesejagatan Adam, dan mereka tidak memahami Nama-nama Ilahi yang dia telah disukai, dan yang dia memuji Allah dan mengisytiharkan kesucian-Nya. Mereka hanya tahu bahawa Allah mempunyai nama-nama mereka pengetahuan yang tidak sampai kepada mereka, jadi mereka tidak dapat memuji Dia tidak mengisytiharkan kesucian-Nya melalui mereka.

Apa yang kita yang disebut mengatasi mereka dan negeri ini menguasai mereka.Mereka berkata tentang hiudupan ini, “Mengapa memakai yang akan menyebabkan kerosakan ke atasnya?” (2:30) Ini adalah hujah yang mereka telah menyuarakan.

Apa yang mereka berkata mengenai Adam betul-betul kerajaan mereka kepada Allah. Kalaulah tidak kerana sifat mereka adalah bersesuaian dengan, mereka tidak akan mengatakan apa yang mereka berkata berkenaan Adam, “tetapi mereka tidak sedar.” Jika mereka mempunyai pengiktirafan sebenar diri mereka sendiri, mereka akan mempunyai pengetahuan, dan telah mereka memiliki pengetahuan, mereka telah dilindungi dan tidak akan ditentang oleh memperkecilkan Adam dan dengan itu melebihi tuntutan mereka apa yang mereka memiliki pujian-Nya dan Mengagungkan.

Adam memiliki Nama-nama Ilahi yang malaikat tidak mempunyai, supaya memuji dan memuliakan mereka kepada-Nya tidak sama seperti pujian dan pemujaan kepada-Nya, Adam. Allah menerangkan ini kepada kita supaya kita boleh renungkan dan belajar adab (7) dengan Allah, dan supaya kita tidak akan meletakkan tuntutan kepada apa yang telah kita tidak sedar atau dimiliki dengan menyematkan ke bawah.

Bagaimana kita boleh mengatakan sesuatu yang di luar kita dan yang kita tidak mempunyai pengetahuan mengenainya? Kami hanya akan didedahkan. Arahan ilahi ini adalah sebahagian daripada disiplin Allah orang-orang dari hamba-hambaNya yang bersopan santun, mempercayai dan khalifah

Marilah kita kembali kepada kebijaksanaan yang dibincangkan. Ketahui bahawa perkara-perkara kesejagatan yang tidak wujud dalam diri mereka sendiri tanpa difahami keraguan dan dikenali dalam fikiran. Mereka tersembunyi dan terus wujud, mereka yang tidak dapat dilihat. Perkara-perkara kesejagatan ini mempunyai bidang kuasa dan kesan ke atas semua yang mempunyai kewujudan individu.Sesungguhnya, mereka adalah perkara yang sama dan tidak ada yang lain, iaitu sumber perkara yang wujud individu, dan mereka terus difahami dalam diri mereka sendiri.

Mereka yang nyata berkenaan sumber perkara wujud sama seperti mereka yang tersembunyi berkenaan keboleh fahaman mereka. Setiap benda yang wujud individu bergantung kepada perkara-perkara yang kesegatan yang tidak boleh dipaksa keluar daripada intelek, mahupun kewujudan mereka akan didapati dalam sumber sekali,  mereka tidak lagi boleh difahami, sama ada yang wujud individu dalam masa atau di luar masa.

Hubungan yang ada di dalam masa atau luar masa dengan perkara ini difahami sejagat adalah sama. Perkara sejagat ini hanya mempunyai bidang kuasa dalam perkara-perkara individu wujud menurut apa yang realiti perkara ini wujud individu . Ia adalah seperti hubungan pengetahuan yang Maha Mengetahui, dan hidup untuk hidup. Kehidupan adalah satu kenyataan yang difahami; pengetahuan adalah satu kenyataan yang difahami. Ilmu adalah berbeza dari kehidupan sebagai kehidupan adalah berbeza dari pengetahuan.

Oleh itu, kita mengatakan bahawa Allah mempunyai pengetahuan dan kehidupan, dan bahawa Dia adalah Hidup, Yang Maha Mengetahui. Kami juga mengatakan bahawa malaikat itu telah hidup dan pengetahuan, dan hidup dan mengetahui. Kami mengatakan bahawa manusia telah hidup dan pengetahuan, dan hidup dan mengetahui. kenyataan pengetahuan adalah satu perkara dan kenyataan kehidupan yang lain, dan hubungan mereka untuk mengetahui dan yang hidup adalah hubungan yang sama.

Kami hanya boleh berkata bahawa pengetahuan Allah dalam bukan masa dan pengetahuan manusia di masa-. Oleh itu, melihat penilaian bahawa hubungan ini telah dibawa dalam kenyataan ini difahami!

Memeriksa sambungan antara kemegertian individu ini adalah perlu, tetapi ia diperlukan oleh orang lain, tidak boleh dengan sendirinya. Sebagai pengetahuan menentukan yang mengambil bahagian di dalamnya kerana dia dipanggil mengetahui jadi yang digambarkan olehnya boleh menentukan pengetahuan. Ia adalah masa berhubung dengan salah satu dalam masa dan bukan masa berhubung dengan salah satu dalam bukan masa .

Setiap satu daripada kedua-duanya adalah menentukan dan ditentukan. Ia adalah diketahui bahawa perkara ini sejagat, walaupun mereka difahami, kekurangan sumber walaupun mereka masih mempunyai kuasa. Apabila mereka ditentukan, kerana mereka berkait rapat dengan apa yang wujud individu, mereka menerima prinsip dalam sumber-sumber yang wujud dan tidak menerima perbezaan, kerana adalah mustahil bagi mereka. Mereka sendiri dalam semua yang digambarkan oleh mereka, sebagai manusia dalam tiap-tiap orang jenis-jenis tertentu, tanpa perbezaan atau penomboran yang memberi kesan kepada individu dan ia terus boleh difahami.

Sekarang, kerana terdapat sambungan antara yang mempunyai kewujudan individu dan yang tidak mempunyai dan ia adalah hubungan yang tidak wujud, jadi sambungan adanya antara satu sama lain adalah lebih mudah untuk tumbuh kerana, dalam apa-apa hal, ada satu faktor biasa di antara mereka yang wujud individu. Dalam lain, ada faktor yang biasa, namun ada sambungan walaupun kekurangan faktor yang sama.

Jadi ia adalah lebih kuat dan lebih nyata apabila terdapat satu faktor biasa. Tidak syak lagi, dalam masa membuktikan dirinya sebagai dimasukkan ke dalam masa dan ia memerlukan sesuatu pada masa akan meletakkan ia ke dalam masa. Ia telah tiada tempat itu sendiri supaya ia wujud daripada sesuatu yang lain daripada-, dan ia dikaitkan kepada itu oleh kebergantungan keperluan. Pergantungan ini mesti atas itu yang perlu wujud , yang bebas wujud oleh Diri tanpa perlu. Ia adalah Yang dengan dasarnya sendiri,, memberikan wujud untuk masa yang bergantung pada Ia.

Sejak kewujudan intipati yang perlu dan apa yang kelihatan dari Ia bergantung pada asasnya, namun bergantung pada bentuk untuk semua yang dari nama atau sifat, kecuali untuk keperluan yang penting. Itu bukan harta dalam masa, walaupun keprluan kewujudannya , sebaliknya, ia adalah perlu oleh orang lain, tidak boleh dengan sendirinya.

Oleh kerana perkara itu adalah berdasarkan apa yang kita katakan mengenai manifestasi dalam bentuk, Allah menyampaikan kepada pengetahuan kita diriNya melalui renungan dalam masa . Dia memberitahu kita bahawa Dia menunjukkan kepada kita tanda-tanda kekuasaanNya dalam masa-, (8), jadi kami membuat kesimpulan mengenai-Nya melalui diri kita sendiri. Kami tidak menggambarkan-Nya dengan kualiti mana-mana tanpa juga memiliki kualiti itu, kecuali kuasa mutlak itu penting.

Sejak kita tahu-Nya dengan diri kita sendiri dan daripada diri kita sendiri, kita sifatkan apa yang kita berpunca dari diri kita sendiri. Atas sebab itu, komunikasi ilahi telah turun pada lidah jurubahasa kami, (9) dan sebagainya Beliau menyifatkan diriNya kepada kita melalui diri kita sendiri. Apabila kita menyaksikan, Dia saksi sendiri. Kami pasti banyak sebagai individu dan jenis, namun kita berdasarkan kenyataan satu yang menyatukan kita. Oleh itu, kita tentu tahu bahawa terdapat perbezaan antara individu. Jika tidak ada, tidak akan ada kepelbagaian dalam Satu.

Begitu juga kami diterangkan dalam semua aspek oleh yang Dia menggambarkan diriNya, tetapi mesti ada tujuan dan ia adalah tidak lain daripada keperluan kepada-Nya kami dalam kewujudan kita. Kewujudan kita bergantung kepada-Nya oleh sebab kemungkinan kita dan Dia adalah bebas daripada apa yang menjadikan, kita bergantung kepada-Nya. Oleh kerana itu, seseorang boleh memohon sebelum-masa dan masa-sifar kepada-Nya yang permulaan yang pembukaan untuk kewujudan dari alam.

Walaupun Dialah Yang Awal, permulaan tidak mengatakan kepada-Nya, dan atas sebab-sebab ini, Dia dipanggil Yang Akhir. Sekiranya permulaan-Nya  kewujudan penentuan, ia tidak akan telah sah untuk Dia akan akhirat yang ditentukan kerana mungkin tidak mempunyai terakhir – untuk kemungkinan yang tidak berkesudahan. Jadi mereka tidak terakhir. Sebaliknya, Dia Yang Akhir kerana “yang mentadbirkan segala urusan akan dikembalikan kepada-Nya” (11:123) . Jadi, Dia adalah terakhir dalam sumber permulaanNya dan Pertama dalam sumber akhiran Nya.

Maka ketahuilah bahawasanya Allah menyifatkan diriNya sebagai Manifestasi dan hatinya Tersembunyi (10) Beliau membawa alam semesta kepada kewujudan dunia nyata dan dunia ghaib supaya kita dapat mengetahui Tersembunyi oleh perkara-perkara yang ghaib dan Manifesatasi yang nyata. Beliau menyifatkan diriNya dengan kenikamatan dan kemurkaan, dan Dia membawa dunia ke dalam wujud sebagai tempat yang ketakutan dan berharap jadi kami takut kepada kemurkaan-Nya, dan harapan untuk mendapatkan kenikmatan-Nya.

Allah menyifatkan diriNya dengan keagungan dan keindahan, jadi Allah membawa alam semesta kepada kewujudan dengan kagum dan keintiman. Ia adalah sama untuk semua yang berkaitan dengan-Nya, Dia boleh ditinggikan, dan yang Dia menyeru sendirinya. Dia menandakan pasangan ini ciri-ciri oleh kedua-dua tangan (11) yang Dia berpendapat dalam penciptaan Manusia sempurna. Manusia merumuskan semua realiti alam semesta dan individu. Oleh itu, alam semesta dilihat dan Khalifah itu adalah ghaib. Ia adalah dengan makna ini bahawa Sultan menudung sendiri, walaupun disebut nama Allah dan digambarkan sebagai mempunyai dengan tudung (12) kegelapan, yang badan-badan semula jadi, dan tudung bercahaya yang roh-roh halus (Arwah). Alam semesta ini terdiri daripada kedua-dua kasar dan halus.

Alam semesta ini adalah tudung ke atas dirinya sendiri dan tidak boleh nampak Kebenaran tersebut kerana ia melihat sendiri. Ia berterusan dalam hijab yang tidak dibuang, kerana ia tahu bahawa ia adalah berbeza dari Pencipta oleh keperluan-Nya. Ia tidak mempunyai sebahagian daripada keperluan yang penting yang dimiliki oleh kewujudan Allah, maka ia tidak dapat menyedarinya Dia.Dalam hal ini, Allah tidak pernah diketahui sepenuhnya oleh pengetahuan dan menyaksikan kerana dalam masa tidak mempunyai pegangan itu.

Allah hanya memohon “antara dua tangan-Nya” kepada Adam sebagai tanda penghormatan, dan sebagainya Beliau berkata kepada Iblis, “Apakah yang menghalang kamu sujud kepada apa yang saya ciptakan dengan dua Tangan Ku?” (38:76) Ini adalah tidak lain daripada kesatuan di Adam kedua-dua bentuk – bentuk alam semesta dan bentuk Sebenar: (13) dan mereka adalah kedua-dua tangan Allah.

Iblis hanya serpihan alam semesta dan tidak mempunyai kualiti yang menyeluruh ini. Ini adalah kerana kualiti ini bahawa Adam adalah Khalifah. Kalaulah dia tidak mempunyai bentuk yang melantik beliau Khalifah, beliau tidak akan menjadi Khalifah. Jika tidak ada kepada-Nya segala yang di dunia, dan apa yang binatang ternak, yang ke atasnya dia Khalifah, permintaan dia kerana pergantungan kepada beliau (dan dia mesti menjalankan semua yang mereka perlukan dari dia) dia tidak akan menjadi Khalifah atas mereka.

Khalifah hanya sah untuk manusia sempurna yang luar bentuk berasal dari realiti alam semesta dan bentuk, dan yang dalam bentuk berdasarkan bentuk-Nya, Dia boleh ditinggikan! Atas sebab itu, Allah telah berkata kepadanya, “Saya pendengaran dan penglihatan.” (14) Dia tidak berkata, “mata dan telinga beliau.” Jadi, Dia dibezakan antara kedua-dua bentuk. Ia adalah sama bagi setiap wujud di alam semesta yang muncul mengikut apa yang realiti yang menuntut wujud itu.

Walau bagaimanapun, tiada siapa yang benar-benar meliputi apa Khalifah .Satu-satunya melebihi orang lain dengan menyeluruh ini. Jika tidak kerana resapan Allah ke dalam ada oleh bentuk, alam semesta tidak akan wujud apa-apa.

Begitu juga, bukan untuk difahami ini realiti sejagat, prinsip tidak akan muncul dalam perkara-perkara individu wujud. Dari hakikat ini alam semesta ini bergantung kepada Allah untuk kewujudannya. Jadi semua yang memerlukan, dan tidak ada yang bebas.

Ini adalah benar dan kita telah tidak bercakap secara metafora. Jika saya bercakap mengenai sesuatu yang bebas tanpa perlu apa-apa, anda akan tahu siapa saya maksudkan dengannya. Keseluruhan terikat kepada keseluruhan dan tidak dapat dipisahkan daripadanya, jadi memahami apa yang telah saya katakan!

Kini, anda telah belajar pembentukan badan Adam bentuk luar dan pembentukan semangat, bentuk dalamannya, jadi dia adalah Tanah dan yang dicipta. Sekarang anda telah belajar pembentukan pangkatnya yang menyeluruh menurut kuasa yang dia layak sebagai khalifah itu.Adam sendiri yang unik dari jenis manusia yang sempurna yang telah diciptakan mengikut kata-kata-Nya, “Wahai manusia, takut Tuhanmu yang menciptakan kamu dari diri yang satu, dan mencipta pasangan dari, dan disebarkan ramai lelaki dan wanita dari kedua-duanya. ” (4:1)

Kata-kata beliau, “takut Tuhan kamu,” bermaksud untuk membuat apa yang telah muncul dari anda melindungi Tuhan anda dan membuat apa yang disembunyikan di antara kamu, yang adalah Tuhan, menjaga untuk diri kamu sendiri. Perkara itu terdiri daripada menyalahkan dan pujian, jadi melindungi-Nya dalam menyalahkan dan melindungi anda pada memuji, maka anda akan menjadi antara orang-orang yang pengetahuan dan adab. Kemudian Dia menunjukkan kepada beliau apa yang Dia telah diletakkan di dalam dia, dan Dia meletakkan bahawa dalam dua tangan-Nya – satu segelintir yang terkandung di alam semesta dan beberapa lain yang terkandung Adam dan keturunannya dan Dia menunjukkan kepada mereka pangkat mereka dalam Adam.

Kemudian Allah memberitahu saya di dalam hati saya (sirr) apa yang Dia diletakkan di dalam ini Imam, leluhur yang besar. Saya telah dimasukkan ke dalam buku ini sebahagian daripada apa yang diperuntukkan kepada saya, tetapi tidak semua apa yang saya sedar. Buku tidak boleh mengandungi itu dan walaupun alam semesta wujud sekarang dapat membendungnya. Saya telah meletakkan sebahagian daripada apa yang saya telah menyaksikan di dalam buku ini, sebagai Rasul Allah, semoga Allah merahmatinya dan memberinya ketenangan, yang ditakrifkan ia. Ia adalah hikmat ilahi dalam perkataan Adam, iaitu, bab ini.

Kemudian terdapat kebijaksanaan nafas inspirasi malaikat dalam perkataan Shith (Nabi Seth), kebijaksanaan ilham ilahi dalam perkataan Nabi Nuh (Nabi Nuh), kebijaksanaan yang baik dalam perkataan Idris, kebijaksanaan yang hilang dalam cinta dalam perkataan Ibrahim ( Nabi Ibraham), kebijaksanaan kebenaran dalam perkataan Ishaq (Nabi Ishak), kebijaksanaan ketinggian perkataan dalam nama Ismail (Nabi Ismail), kebijaksanaan semangat dalam perkataan Yusuf (Nabi Yusuf), kebijaksanaan perpaduan dalam perkataan Hud, kebijaksanaan wahyu dalam perkataan kepada Salih, kebijaksanaan hati dalam perkataan Shu’ayb, kebijaksanaan kuasa perkataan Nabi Lut (Nabi Lot), kebijaksanaan dekri dalam perkataan ‘Uzayr (Ezra), kebijaksanaan kenabian dalam perkataan’ Isa (Nabi Isa), kebijaksanaan rahmat dalam perkataan Nabi Sulaiman , kebijaksanaan kewujudan dalam perkataan Da’ud (Nabi Daud), kebijaksanaan jiwa dalam perkataan Yunus (Nabi Yunus), kebijaksanaan yang ghaib dalam perkataan Ayyub (Nabi Ayub), kebijaksanaan keagungan dalam perkataan Nabi Yahya , memiliki kebijaksanaan dalam perkataan Zakaria (Nabi Zakaria), kebijaksanaan keintiman dalam perkataan Ilyas (Nabi Elias), kebijaksanaan kemurahan hati dalam perkataan Luqman, hikmat Imam dalam perkataan Harun ( Nabi Harun), kebijaksanaan keindahan dalam perkataan Musa (Nabi Musa), kebijaksanaan apa yang berubah menjadi dalam perkataan Khalid, dan kebijaksanaan keunikan dalam meterai Nabi Muhammad.

Terdapat suatu meterai untuk setiap kebijaksanaan . Jadi saya telah lekatkan kebijaksnaan ini mengikut apa yang ditubuhkan di Ibu Kitab, dan saya mematuhi apa yang telah ditulis bagi saya, dan berhenti pada apa yang telah ditetapkan sebagai had bagi saya.

Walaupun saya telah dikehendaki untuk berbuat lebih daripada itu, saya tidak akan mampu untuk berbuat demikian. Malah, Hadrat Ilahi melarang itu, dan Allah adalah Satu yang memberi kejayaan. Tidak ada Tuhan melainkan Dia.

Nota Bab 1:

1. al-Insan al-Kamil, Manusia sempurna
2. Nafkh, Al-Quran 32:9, dsb.
3. Insan, serta bermaksud manusia, juga bermakna murid .
4. Bentuk yang dipilih oleh Allah untuk menjadi manusia.
5. Al-Quran 2:30-33.
6. ‘Ibadah: Semua perbuatan ibadah: memberi, berdoa, puasa, dan sebagainya.
7. Adab: Adab. Di sini bermaksud kualiti yang lebih mendalam adab rohani, yang ihsan yang melahirkan perbuatan amalan ibadah, mengerjakan solat, puasa, dan memberi hadiah kepada mereka yang memerlukan. Berkualiti disemai dengan kesedaran bahawa anda adalah yang bergantung, dan pady yang betul bebas. Anda miskin, Dia kaya.
8. Al-Quran 41:53, “Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di ufuk dan dalam diri mereka sendiri …”
9. mis. yang nabi.
10. Al-Quran: 57:3.
11. Al-Quran 38:75, “Apa yang saya ciptakan dengan dua tangan saya.”
12. Hadis: “Allah mempunyai 70,000 penyamaran cahaya dan kegelapan Jika mereka boleh dipecat, keindahan wajah-Nya akan dimakan.”
13. Hadis: “Allah menciptakan Adam di atas rupa Nya”
14. ref. hadith Pembahagian menurut bab melalui Abu Hurairah, “hamba saya tidak menarik berhampiran  dengan apa-apa yang saya suka lebih daripada apa yang saya telah dijadikan wajib baginya hamba saya terus menarik berhampiran saya dengan tindakan sehingga Saya suka dia. Saya suka dia, saya  pendengaran dengan yang dia dengar, penglihatannya yang dengannya dia melihat, tangannya yang dia menyerang, dan kakinya yang dengannya dia berjalan. “(Sahih al-Bukhari 81:38:2,)

RUMUSAN DARI KEBIJAKSANAAN DALAM FIRMAN NABI ADAM
Apabila Allah hendak melihat bentuk-bentuk namaNya, iaitu melihat bentukNya sendiri dalam makhluk yang disifatkan dengan namaNya sendiri, maka Allah akan menjelaskan keagunganNya. Dia menyatakan rahsiaNya sendiri kepada DiriNya sendiri, iaitu Dia melihatnya dalam makhluk yang menyatakan semua semua sifat-sifatNya,  agar rahsiaNya sendiri menzahirkan diriNya kepada Dia.
Dia melihat DiriNya sendiri sebelum zahir, tetapi melihat itu tidak sama dengan melihat DiriNya dalam atau melalui yang lain. Memandang diriNya dalam batinNya itu tidak memerlukan wujud yang zahir ini. Tetapi memandang DiriNya yang zahir itu memerlukan yang zahir (makhluk). Apabila Dia hendak  melihat ZatNya melalui sifatNya, maka dibentuknya alam ini dalam bentuk yang kemas, tersusun dan sempurna.
Semua nama Allah terzahir dalam manusia. Oleh itu, manusia mengusai alam ini. Allah mengingatkan malaikat tentang kejadian manusia, betapa tingginya martabat manusia. Malaikat tidak mengetahui hakikatnya, kerana setiap makhluk itu hanya tahu tentang Tuhan setakat yang terdaya olehnya sahaja. Kita akan kembali kepadaNya, Dialah yang Akhir.

FUSUS AL HIKAM IBN ARABI : DALAM FIRMAN NABI SHITH

Tahu bahawa hadiah dan nikmat yang terdapat di dalam makhluk yang luar biasa melalui manusia atau tanpa mereka terdapat ke dalam dua kategori: hadiah intisari dan hadiah Nama-nama Ilahi.
Kedua-dua kategori adalah berbeza di kalangan masyarakat merasa sama ada kerana mereka datang dari permintaan khusus untuk perkara yang tertentu, daripada permintaan umum, atau tanpa apa-apa permintaan. Ini terpakai sama ada mereka adalah dari  hadiah intis atau hadiah Nama-nama Ilahi.

Mereka adalah khusus apabila seseorang berkata, “Wahai Tuhan, beri saya apa-apa-dan-apa-apa perkara,” dan menyatakan sesuatu yang berlaku kepadanya. Mereka adalah umum apabila seseorang berkata, “Berikan saya apa yang Anda tahu adalah baik untuk semua bahagian , halus dan kasar saya,” tanpa menentukannya.

penanya  terbahagi kepada dua kumpulan satu kumpulan membuat permintaan dari dedenyut semulajadi untuk mempercepatkan pencapaian, “bagi lelaki adalah terburu-buru nafsu;” (17:11) dan kumpulan lain bertanya kerana mereka tahu bahawa terdapat perkara-perkara yang di sisi Allah yang mana, pada ramalan Allah, hanya diperolehi selepas permintaan.

Mereka berkata, “Mungkin apa yang saya meminta kepada-Nya adalah sesuatu yang seperti itu.” Permintaan mereka mengambil kira kemungkinan ini. Mereka tidak tahu apa yang ada dalam pengetahuan Allah, dan tidak juga keupayaan mereka untuk menerima akan memberikan mereka. Ini adalah kerana ia adalah salah satu perkara yang paling sukar untuk mengetahui kapasiti pada bila-bila masa, kerana ia merujuk kepada keupayaan individu pada masa itu. Tambahan pula, sekiranya dia tidak dilupuskan oleh sifatnya untuk membuat permintaan itu, dia tidak akan dibuat bahawa permintaan tertentu.

Matlamat orang-orang sekarang, (2) yang tidak mempunyai pengetahuan seperti itu, adalah untuk mengetahui di saat-saat di mana mereka mendapati diri mereka. Mereka tahu dengan keadaan kehadiran mereka apa yang Allah telah berikan kepada mereka pada ketika itu. dan mereka hanya menerima dengan kecenderungan mereka untuk itu.

Mereka adalah dua jenis: satu kumpulan tahu kecenderungan mereka dari apa yang mereka telah menerima, dan kumpulan lain tahu apa yang mereka akan menerima berdasarkan kecenderungan mereka.Kumpulan kedua mempunyai pengiktirafan kecenderungan yang paling sempurna.

Antara kumpulan ini adalah orang-orang yang membuat permintaan, tidak untuk mempercepatkan ataupun untuk kemungkinan memihak, tetapi untuk mematuhi perintah Allah apabila Dia berkata, “Berdoalah kepada-Ku, dan saya akan menjawab.” (40:60) jenis orang ini adalah hamba yang tulen dan apabila dia bertanya, aspirasi (himma) tidak dilampirkan kepada apa yang dia meminta, yang spesifik atau tidak, tetapi hasrat beliau adalah semata-mata atau tidak, sebaliknya hasrat beliau adalah semata-mata patuh kepada perintah Tuhannya.

Apabila  memerlukan, dia menanggap sebagai hamba, dan apabila ia memerlukan kepercayaan  [kepada Allah] dan diam, dia senyap. Jadi Ayyub dan lain-lain telah cuba, dan mereka tidak meminta Allah untuk menghapuskan penderitaan mereka dari mereka. Kemudian pada masa yang lain, mereka menghendaki mereka meminta dikeluarkan, dan Allah hapuskan dari mereka.

Serta-merta memberikan suatu permintaan, atau penangguhan, bergantung kepada perintah yang telah ditentukan oleh Allah. Jika permintaan itu bertepatan dengan masa ini, jawapan itu datang dengan cepat, dan jika masa ini tertunda – sama ada di dunia atau di akhirat, jawapannya juga ditangguhkan kecuali jawapan dari Allah yang, “Pada perkhidmatan anda” (3) – jadi memahami telaga ini!

Bagi kategori kedua, ia diterima tanpa membuat permintaan, dan oleh “tanpa permintaan” yang kita maksudkan ungkapan lisan itu. Pada kenyataannya, ada sahaja mesti permintaan – ia pandai, atau dari kecenderungan.

Begitu juga, pujian tidak terbatas hanya berlaku melalui ungkapan lisan. pernyataan menentukan pengertian, bahawa yang mendorong anda untuk memuji Allah ditentukan untuk anda oleh Nama Tindakan (4) atau Nama Pemotongan. (5) Dalam mana-mana yang kecenderungan seorang hamba, pemilik yang tidak sedar, tetapi beliau sedar pernyataan kerana dia tahu apa motif beliau dan negeri itu sendiri. Kecenderungan adalah bentuk yang paling tersembunyi membuat permintaan.

Yang menghalang sesetengah orang daripada meminta pengetahuan mereka bahawa Allah yang telah ditetapkan nasib mereka, jadi mereka telah menyediakan diri mereka untuk menerima segala yang datang daripada-Nya, dan mereka telah ditarik balik dari diri mereka dan keinginan mereka.

Antara orang-orang ini adalah orang-orang yang tahu bahawa pengetahuan yang Allah telah mereka di semua pernyataan mereka adalah perlembagaan asas mereka sumber mereka tetap dari sebelum kewujudan. Mereka tahu bahawa Allah hanya akan memberi mereka sumber mereka membolehkan mereka mengikut pengetahuan Allah apabila mereka dalam sumber-bentuk kekal mereka. Oleh itu, orang-orang ini tahu bahawa Allah mengetahui cara mereka akan memperoleh apa-apa.

Terdapat tidak lebih tinggi, mahupun kumpulan yang lebih diumumkan di kalangan orang-orang yang telah diberikan Allah daripada kumpulan ini, yang memahami rahsia Kitab.

Mereka seterusnya, jatuh ke dalam dua jenis: orang-orang yang tahu secara umum dan orang-orang yang tahu khususnya. Mereka yang tahu khususnya kesempurnaan yang lebih tinggi dan lebih dekat dari orang-orang yang mengetahui secara umum. Orang itu tahu apa yang ada dalam pengetahuan Allah untuk dia – sama ada oleh Allah memberitahunya pengetahuan sumber sendiri telah diberikan kepada-Nya, atau dengan membongkar langsung kepadanya dari bentuk-sumber tetap yang sekeliling pernyataan yang tidak berkesudahan . Jadi dia, dalam pengetahuan dirinya, berada dalam kedudukan yang mempunyai pengetahuan Allah kepadanya, kerana ia diperolehi daripada sumber yang sama.

Dalam hal hamba, kebimbangan dari Allah ditakdirkan untuknya, dan ia ditubuhkan oleh jumlah pernyataan yang sumber yang pemilik pelancaran ini melihat apabila Allah membolehkan beliau menyedarinya, iaitu sumber. Apabila Allah memberitahu beliau pernyataan-sumber kekal yang bentuk kewujudannya bergantung, ia bukan atas sifat makhluk di pernyataan ini untuk melihat apa yang Allah melihat -sumber tetap yang bentuk kewujudannya bergantung, ia bukan dalam keupayaan makhluk di pernyataan ini untuk melihat apa yang Allah melihat sumber-sumber ini kekal di pernyataan ini bukan kewujudan, kerana mereka itu adalah hubungan penting tanpa apa-apa bentuk.Dalam hal ini, kita katakan bahawa kebimbangan ilahi mendahului keperluan hamba kerana ini kesetaraan dalam komunikasi pengetahuan.

Dengan cara ini Allah mengatakan supaya kita akan tahu, dan ia adalah satu ungkapan yang tertentu – tidak seperti yang dibayangkan oleh orang-orang yang tidak minum dari sumber ini. Tujuan pemotongan adalah untuk membuat masa dalam pengetahuan milik kepada pengetahuan. Ia adalah aspek tertinggi soalan ini yang Mutakallim (6) dapat memahami dengan akal – melainkan jika dia berpendapat pengetahuan akan berbeza dari intisari. Jika dia melakukan ini, dia dihurainya relativiti kepada pengetahuan, dan tidak kepada Zat, dan kerana ini, dia menetapkan dirinya selain daripada orang-orang yang sedar di kalangan orang-orang yang telah diberikan Allah, yang dikurniakan dengan pelancaran dan kewujudan sebenar.

Marilah kita kembali kepada mereka hadiah yang sama ada hadiah yang datangnya daripada intisari atau nama-nama. Adapun di antara nikmat-nikmat, hadiah dan intisari, mereka hanya datang dengan cara ilahi tajalli. (7) Tajalli hanya datang dari Zat melalui bentuk kecenderungan yang yang tajalli adalah dibuat. Ia tidak pernah berlaku sebaliknya

Orang yang menerima tajalli hanya akan melihat bentuk sendiri dalam cermin kenyataan. Dia tidak akan melihat kenytaan itu, kerana ianya tidak mungkin untuk melihat Dia. Pada masa yang sama, dia tahu bahawa dia melihat sahaja bentuk sendiri.

Ia adalah sama seperti cermin di dunia yang nyata lantaran anda lihat bentuk atau bentuk anda sendiri tetapi tidak melihat cermin. Pada masa yang sama, bagaimanapun, anda tahu yang anda lihat bentuk, atau bentuk anda sendiri, hanya disebabkan oleh cermin. Allah menjelma itu sebagai model (8) sesuai untuk tajalli intisariNya, supaya salah seorang daripada mereka yang menerima yang tajalli tahu bahawa dia tidak melihat-Nya. Terdapat tiada model yang lebih dekat atau lebih sesuai kepada visi dan tajalli daripada ini.

Apabila anda melihat bentuk dalam cermin, cuba untuk melihat badan cermin juga – anda tidak akan dapat lihat. Ia adalah benar bahawa beberapa orang yang melihat perkara ini mengatakan bahawa bentuk yang mencerminkan dikenakan antara wawasan yang melihat dan cermin. Ini adalah sebahagian bahawa ia adalah mungkin untuk berkata, dan perkara ini sebagaimana yg kita sebut. Kami telah menjelaskan perkara ini dalam Wahyu dari Makkah.

Jika anda ingin rasa ini, kemudian mengalami had di luar yang ada tiada had yang lebih tinggi mungkin berkenaan makhluk. Tidak bercita-cita untuk tidak  diri anda dalam cuba melampaui ijazah ini, pada dasarnya, terdapat hanya tulen tidak wujud selepas itu.

Demikianlah Allah adalah cermin anda di mana anda melihat diri anda, dan anda adalah cermin-Nya di mana Dia melihat Nama-Nya. Nama-nama-Nya tidak lain daripada diri-Nya, seperti yang anda tahu. Perkara ini yang mengelirukan. Salah satu daripada kita tersirat kejahilan tentang perkara itu sebagai sebahagian daripada ilmu pengetahuan dan berkata, “ketidakupayaan untuk mencapai persepsi adalah persepsi.” (9) Beberapa di antara kita tahu tetapi tidak menyatakan dengan cara ini, walaupun ia adalah yang tertinggi kata-kata.Pengetahuan tidak memberikan ketidakupayaan untuk dikenali sebagai yang pertama berkata, tetapi sebaliknya pengetahuan memberikan dia kesunyian yang sama yang ketidakupayaan memberi. Ini adalah tahap tertinggi orang-orang yang mempunyai pengetahuan Allah.

Pengetahuan ini hanya milik mulak Rasul dan menterai ‘Awliya. Rasul dan para nabi yang hanya melihat dari rujukan Rasulullah yang Mohor Besar. ‘Awliya hanya melihat dari khusus Wali yang Mohor Besar. Malah Rasul hanya melihat setakat yang mereka lihat dari niche Mohor Besar ‘Awliya, yang ada pada zamannya dan kenabian – oleh yang saya maksudkan kenabian membawa syariah dan mesej – terhenti, tetapi tidak pernah Wilayah tamat. Oleh itu, Rasul,  kerana mereka Awliya ‘, lihat apa yang telah kita disebut hanya dari niche Mohor Besar Awliya’.Bagaimana ia boleh berbeza untuk Awliya lain ‘?

Walaupun menterai ‘Awliya tertakluk kepada penghakiman yang kesudahan daripada Rasul yang dibawa melalui Shariat;, yang tidak berkurangan stesen juga tidak mengurangkan dari apa yang kita telah mengatakan, untuk sesuatu yang lebih rendah dari satu titik pandangan boleh menjadi lebih tinggi daripada yang lain.

Pengesahan ini berlaku dalam sejarah syariah kami dalam kecemerlangan penghakiman ‘Umar mengenai tawanan Badar (10) dan rawatan mereka, dan dalam cerita persenyawaan pohon-pohon kurma. (11) Adalah tidak perlu sempurna mempunyai keutamaan dalam segala-galanya dan setiap pangkat.Sehubungan itu Rijal (12) keutamaan sebagai dalam darjah pengetahuan Allah.Berikut adalah matlamat mereka. Bagi perkara-perkara yang dalam masa-, mereka tidak melampirkan pemikiran mereka kepada mereka, jadi menyedari apa yang kami telah sebutkan!

Al-Khidr berkata kepada Musa, “Saya mempunyai pengetahuan yang Allah telah mengajar saya, dan yang anda tidak tahu, dan anda mempunyai pengetahuan yang Allah telah mengajar kamu dan yang saya tidak tahu.” (13)

Ia adalah seperti Nabi saw, Allah akan merahmatinya dan memberinya keamanan, berhubung dengan dinding bata yang lengkap kecuali satu bata, (14) dan Nabi adalah salah satu bata walaupun dia sendiri hanya melihat tempat untuk bata tunggal . menterai ‘Awliya juga mesti mempunyai wawasan jenis ini. Dia melihat yang sama seperti Rasulullah, semoga Allah merahmatinya dan memberinya ketenangan melihat, tetapi dia melihat tempat untuk dua buah batu di dinding, dan batu bata yang dibuat dari emas dan perak.

Beliau melihat bahawa terdapat dua buah batu hilang di dinding, dan beliau melihat bahawa mereka adalah bata perak dan batu-bata emas. Dia mesti melihat dirinya sebagai dilupuskan secara semula jadi untuk mengisi tempat kedua-dua bata. menterai ‘Awliya kedua-dua bata yang dinding selesai. Sebab yang munasabah yang mana dia melihat dirinya sebagai dua bata bahawa dia mengikuti Syariah Mohor Rasul zahirnya – yang merupakan tempat yang bata perak.

Ini bermakna syariah keluar dengan segala yang berkaitan dengan aturan yang diambil dari Allah oleh rahsia, mengikut bentuk kediaman yang sesuai dengan rahsia kerana dia melihat perkara itu untuk apa yang ia benar-benar.

Dia mesti melihat perkara ini dengan cara ini, kerana ia adalah tempat bata emas dalam segi dalaman yang tersembunyi. Ia diambil dari sumber dari mana malaikat itu dibawa, malaikat yang sama yang membawa wahyu kepada pensuruh. Jika anda telah memahami apa yang saya telah menyebut, maka anda sesungguhnya telah memperoleh pengetahuan yang berguna!

Semua Nabi-nabi, dari Adam hingga Nabi-nabi yang terakhir, mengambil cahaya (yang menerangi) mereka dari niche Mohor para Nabi, Allah memberkati beliau dan memberinya ketenangan. Walaupun kewujudan tanah liat itu telah ditunda, Nabi terakhir namun hadir dalam realiti, mengikut kenyataan beliau, “Saya adalah seorang Nabi ketika Adam adalah di antara air dan tanah liat.” (15) Tiap-tiap Nabi yang lain hanya menjadi nabi oleh digambarkan oleh sifat-sifat ilahi sebab sebagaimana Allah digambarkan sebagai Wali Maha Terpuji. (16)

Menterai Rasul, berkenaan untuk Wilayah, disambungkan kepada Mohor Besar ‘Awliya dengan cara yang sama di mana Nabi dan Rasul yang disambungkan kepada Beliau adalah Wali, Rasulullah saw, dan Nabi. menterai ‘Awliya wali dan waris yang mengambil secara langsung dari sumber, menimbang pangkat. Beliau adalah yang paling indah keindahan Mohor Besar Rasul, Muhammad, Allah memberkati dan memberinya keamanan, pemimpin masyarakat, dan tuan anak-anak Adam oleh sebab membuka pintu syafaat.

Beliau yang dinyatakan sebuah negeri tertentu yang tidak universal. (17) Dalam keadaan ini khas, dia mempunyai keutamaan ke atas nama-nama Ilahi. Jadi pengantara Maha Penyayang hanya dengan pembalas untuk rakyat penderitaan melalui syafaat daripada mediator. Muhammad, Allah merahmatinya dan memberikan kepadanya keamanan, penguasaan diperolehi di stesen istimewa ini. Sesiapa yang memahami pangkat dan stesen-stesen tidak sukar.mencari wacana ini

Bagi hadiah Nama-nama, tahu bahawa Allah mengurniakan rahmat ke atas ciptaan-Nya yang sepenuhnya dari nama-nama. Sama ada ia sebagai satu rahmat yang tulen, seperti kecemerlangan peruntukan yang ada di dunia ini atau pada hari kebangkitan yang dikurniakan oleh nama itu, lagi Maha Mengasihani, dan begitu juga dengan hadiah rahmat, atau ia adalah sebagai satu rahmat yang bercampur-campur seperti mengambil ubat-ubatan yang marah-marah yang diikuti  – ia masih hadiah ilahi. Hadiah Ilahi hanya mungkin boleh diberikan melalui perantara penjaga Nama-nama.

Kadang-kadang Allah memberikan kepada hamba dengan cara Yang Maha Pemurah, dan sebagainya hadiah tersebut adalah tulen dari percampuran mana-mana yang akan bertentangan dengan sifat masa ini, jika tidak dia tidak akan menerima objek itu dan apa yang akan menyerupai.

Kadang-kadang Dia memberi dengan cara terbatas itu, jadi ia adalah umum – atau oleh Bijaksana, Dia melihat apa yang cergas pada masa ini, atau dengan pemberianNya, yang memberikan apa yang baik tanpa orang-orang yang menerima untuk memberikan pampasan bagi dengan ucapan terima kasih atau perbuatan. Dia memberi cara Pemaksa, dan oleh itu Dia melihat alam sekitar dan apa yang perlu untuk.

Beliau memberikan oleh Yang Maha Pengampun dan sebagainya Dia melihat kepada alam sekitar dan apa yang sedang berlaku kepada individu. Jika dia dalam keadaan yang merit hukuman, Dia tudung dia dari, dan jika dia berada dalam keadaan yang tidak wajar hukuman, Dia melindungi dia dari keadaan yang akan merit. Dia “dilindungi daripada tindakan yang salah”, “dilindungi”, dan keterangan lain seperti itu. Pemberi Allah dalam erti kata bahawa Dia adalah Bendahari segala yang ada dalam perbendaharaan-Nya, dan Allah sahaja mengeluarkan dari mengikut dekri yang telah ditetapkan melalui perantara nama tertentu perkara itu. Jadi, Dia memberi segala-galanya bentuk dicipta (18) menurut nama, yang Adil, dan saudara-saudara.

Nama-nama Allah adalah tidak terhad kerana mereka dikenali dengan apa yang datang dari mereka, dan apa yang datang dari mereka yang tidak berkesudahan, walaupun mereka boleh disusur kembali kepada akar terhad yang matriks nama-nama atau kehadiran nama-nama. Dalam realiti, tetapi salah satu daripada nama-nama atau kehadiran nama-nama.

Dalam realiti, tetapi Satu Realiti yang menganggap semua ini hubungan dan aspek-aspek yang ditetapkan oleh nama-nama Ilahi. Realiti memberi bahawa setiap Nama, yang terserlah tanpa akhir, mempunyai realiti yang dibezakan daripada Nama lain. Ia adalah realiti yang mana ia dibezakan yang Nama itu sendiri – tidak apa yang ia saham.

Ia adalah sama dengan hadiah – hadiah setiap berbeza daripada yang lain oleh sifat peribadi, walaupun mereka datang dari satu sumber. Ia adalah jelas bahawa ini tidak bahawa satu. Ini adalah kerana Nama-nama yang berbeza. Kerana kesempadanan, di sisi Ilahi ada apa-apa semua yang berulang. Ini adalah kebenaran yang ditentukan.

Ini adalah pengetahuan Shith,  kepadanya, dan semangat membantu tiap-tiap roh yang membincangkan seperti ini, kecuali bagi semangat Mohor Besar yang menerima pengetahuan menambahkan semula secara langsung dari Allah, bukan dari semangat mana-mana. Tidak, sebaliknya ia adalah daripada semangat bahawa bahan mengalir kepada semua roh, walaupun dia tidak boleh melihat bahawa dirinya pada bila-bila masa apabila badan unsur wujud.

Walau bagaimanapun, berkenaan dengan realiti dan pangkat itu, dia tahu semua itu pada dasarnya, sama seperti beliau tidak mengetahui komposisi unsur-unsur (badan). Jadi dia mempunyai pengetahuan dan jahil, dan dia mampu digambarkan oleh ciri-ciri yang bertentangan walaupun Asal mengakui perihal dengan bertentangan seperti  Cantik, Yang Zahir dan Yang Batin, Yang Akhir dan yang awal – dan mereka yang sama, dan tidak lain dari Allah.

Oleh itu, dia tahu dan tidak tahu, dan dia melihat dan tidak menyedarinya, dan dia melihat dan tidak melihat. Ia adalah oleh pengetahuan ini bahawa Shith mendapat namanya kerana ia bermakna “hadiah”. Di tangan-Nya adalah kunci untuk hadiah dalam pelbagai jenis dan hubungan Maka Allah memberikan kepadanya kepada Adam, dan dia adalah hadiah yang pertama, dan Dia hanya memberi dari diriNya.

Ini adalah pengetahuan Shith, kepadanya, dan semangat membantu tiap-tiap roh yang membincangkan seperti ini, kecuali bagi semangat Mohor Besar yang menerima pengetahuan menambahkan semula secara langsung dari Allah, bukan dari semangat mana-mana. Tidak, sebaliknya ia adalah daripada semangat bahawa bahan mengalir kepada semua roh, walaupun dia tidak boleh melihat bahawa dirinya pada bila-bila masa apabila badan unsur wujud. Walau bagaimanapun, berkenaan dengan realiti dan pangkat itu, dia tahu semua itu pada dasarnya, sama seperti beliau tidak mengetahui komposisi unsur-unsur (badan).

Jadi dia mempunyai pengetahuan dan jahil, dan dia mampu digambarkan oleh ciri-ciri yang bertentangan walaupun Asal mengakui perihal dengan bertentangan seperti Majestic dan Cantik Luar dan Dalam, Yang Akhir dan Pertama – dan mereka yang sama, dan tidak lain dari Allah.

Oleh itu, dia tahu dan tidak tahu, dan dia melihat dan tidak menyedarinya, dan dia melihat dan tidak melihat. Ia adalah oleh pengetahuan ini bahawa Shith mendapat namanya kerana ia bermakna “hadiah”. Di tangan-Nya adalah kunci untuk hadiah dalam pelbagai jenis dan hubungan Maka Allah memberikan kepadanya kepada Adam, dan dia adalah hadiah yang pertama, dan Dia hanya memberi dari diriNya.

Semua hadiah-hadiah dalam makhluk luar biasa dimanifestasikan dengan cara ini – supaya tidak menerima apa-apa dari Allah dan tidak ada orang yang menerima apa-apa yang tidak datang dari dirinya. Tidak semua orang menyedari ini. Hanya beberapa orang yang Allah tahu. Apabila anda melihat salah satu yang mengakui bahawa, bergantung kepada dia, kerana dia ialah sumber kesucian yang paling tulen dan golongan utama Allah.

Setiap kali orang membongkar melihat satu bentuk yang menyampaikan kepada makrifat yang dia tidak mempunyai dan yang dia tidak mampu untuk memahami sebelum, bentuk itu adalah dari sumber sendiri, tiada lain. Dari pokok dirinya dia mengumpulkan buah-buahan penanaman, sebagai bentuk luar bertentangan dengan badan itu mencerminkan apa-apa selain daripada dirinya sendiri, walaupun tempat kehadiran di mana dia melihat bentuk dirinya membentangkan kepadanya dengan aspek realiti kehadiran itu melalui transformasi.

Besar kelihatan kecil dalam cermin kecil dan tinggi dalam tinggi, dan bergerak sebagai pergerakan. Ia boleh mengembalikan bentuknya dari kehadiran khas, dan ia boleh menggambarkan perkara-perkara betul-betul seperti mereka muncul, jadi sebelah kanan penonton sebelah kanannya, manakala sebelah kanan boleh di sebelah kiri. Ini adalah keadaan biasa dalam cermin, dan ia adalah rehat dalam norma apabila sebelah kanan dilihat sebagai hak dan penyongsangan berlaku. Semua ini adalah dari hadiah realiti Kehadiran di mana ia dapat dilihat dan yang kami telah berbanding dengan cermin.

Sesiapa sahaja yang mengiktiraf kecenderungan beliau, menyedari apa yang dia akan menerima. Tidak semua orang yang tahu apa yang dia akan menerima, mengetahui kecenderungan beliau, melainkan jika dia tahu selepas menerima, dan ini mengetahui secara umum. Sesetengah orang yang lemah akal berfikir bahawa sejak ia disahkan dengan mereka bahawa Allah melakukan apa yang dikehendaki-Nya, mereka menyifatkan ia diterima bahawa Dia boleh bercanggah dengan kebijaksanaan dan apa perkara itu adalah dengan sendirinya. (19) Oleh kerana itu, sebahagian daripada mereka pergi setakat ini untuk menafikan kemungkinan dan mengesahkan apa yang perlu oleh intipati dan oleh yang lain.

Lelaki yang telah mencapai kesedaran, bagaimanapun, mengakui kemungkinan dan mengetahui kehadirannya dan tahu apa yang boleh dilakukan dan bagaimana ia boleh, kerana dalam sumber semestinya wujud kerana sesuatu yang lain daripada itu. Dari mana adalah nama lain, yang menentukan keperluan yang sah untuk ia? Tiada siapa yang tahu perbezaan ini kecuali dengan pengetahuan tertentu Allah.

Ia adalah langkah-langkah Shith yang terakhir ini jenis manusia akan lahir, dan dia akan membawa rahsia. Terdapat tiada jenis ini yang lahir selepas dia, supaya dia akan kesudahan yang dilahirkan. Kakak A akan lahir dengan dia, dan dia akan muncul di hadapannya, dan dia akan mengikuti dengan kepalanya di kakinya. Dia akan lahir di China, dan dia akan bercakap bahasa negara.

Kemandulan akan merebak di kalangan lelaki dan wanita, jadi akan ada banyak bersekedudukan tanpa konsep. Allah menyeru orang kepada Allah, tetapi tidak akan dijawab. Apabila Allah mengambil dia dan orang-orang yang beriman pada zamannya, orang-orang yang tetap akan menjadi seperti binatang, tidak tahu apa yang sah di sisi undang-undang (halal) dari apa yang menyalahi undang-undang (haram). Mereka akan bertindak mengikut naluri semula jadi mereka dengan hawa nafsu, tidak mempunyai sebab dan undang-undang. Apabila Kiamat akan berlaku.

RUMUSAN DALAM FIRMAN NABI SETH
‘Memandang Allah’ itu ada dua perkara:
Perrtama memandang Dirinya dan yang satu lagi memandang NamaNya.
Memandang DiriNya itu adalah tajalli Tuhan dan tajalli ini adalah dalam bentuk yang terdaya diterima olhe yang menerima tajalli itu.
Oleh itu, orang yang diberi tajalli itu melihat bentuknya sendiri dalam cermin Allah dan tidak melihat Allah.Misalnya jika anda melihat cermin, cermin hilang dan anda lihat bentuk anda sendiri. Ini peringkat yang paling tingggi yang boleh dicapai oleh seseorang. Jangan pergi jauh dari situ lagi kerana itu akan menjadikan diri anda bingung. Tuhan bukan di peringkat yang lebih tinggi dari itu. Tidak ada apa-apa di sana kecuali kosong semata.
Oleh kerana anda boleh melihat diri anda sendiri, maka Dia jadi cermin kepada anda. Dalam menzahirkana namaNaya, anda jadi cermin kepada Dia. Nama atu aspekaNya lebih banyak dari butir-butir pasir di tepi pantai. Nama hanya perkaitan Zat denga sifat-sifatNya. Sifat pula hanya aspek (wajah) Zat. Sesuatu nama itu, berbeza dari sesuatu nama yang lain dalam penzahiran, tetapi pada segi hakikatnya sama sahaja.
”Siapa yang kenal dirinya, kena Tuhannya”. Makrifat memberi seseorang memandang penzahiran Tuhan. Pandangan  ini boleh didapati walaupun di dunia ini, dan lebih jelas lagi di akhirat kelak. Siapa yang tidak melihatNya di dunia ini, maka tidaklah dapat ia melihaNya di akhirat nanti.
Si sufi melihat Allah itu : “Satu dalam banyak” dan “Bnayak dalam satu”. Ketinggian dan kesucian itu pada hakikatnya adalah kepunyaanan Allah semata-mata. Zat selain dari zat Allah tidak ada,. Wujud makhluk itu diperolehi dari wujud Tuhan. Allah itu saja yang hakiki  dan sebenarnya wujud.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s